kisah ramadhan 1431H – siri 8

yo~

teringat dulu kecik-kecik pegi sekolah bawak lima ploh sen saja. dengan lima ploh sen tu dapat beli sepinggan mi atau mihun goreng harga tiga ploh sen dengan air sirap segelas harga seposen. taknak makan berat boleh beli kuih-muih dan bila balik dapat simpan seposen baki takpun diabiskan dengan beli eskrem mesia atau polipong…

itu dulu, dalam 20 tahun dahulu, kalau dapat banje singgit rasa macam orang kaya gila kat sekolah. tengok sekarang, banje lima hingget pun kadang-kadang tak cukup dengan nak makan kat kantin, makan masa nak gi tuisyen. agak-agak bila zaman jijiya (japila dah pandai sebut nama sendiri tapi dia sebut jijiya lah dan kadang-kadang ashcicha) dah masuk sekolah, seploh hingget belum tentu cukup…

barang-barang makin naik harganya, gula naik sikit je tapi semua benda naik dekat sekali ganda. tu yang jadi air gula nampak seberang dan sebagainya. susah nak meniaga sekarang. tokey sekuk raya kat gombak pun mengeluh harga tepung, mentega sume naik.

lepas dah seminggu puasa, baru perasan ppbbttdi cam dah kecik sikit saiz dia, walaupun harga menten…dulu masa belum puasa pun perasan benda yang sama kat pizza uno, saiz hidangan aglio olio with grilled prawn dah makin mengecil…pasta dah makin kurang. harga menten jugak…memula cam confuse, adakah kerana nafsu makan semakin besar rasa tak cukup ni?

rupanya…kalau taknak naik harga, kita kecikkan sikit saiz dia…boleh?

Advertisements

3 thoughts on “kisah ramadhan 1431H – siri 8

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s