kisah ramadhan 1431H – siri 6

yo~

dah seminggu ramadhan, badan dah boleh adjust dengan senario semasa tanpa nescafe tarik dan mihun goreng telur mata sambal kerang tapi mata masih gagal nak cooperate memberikan ketekunan di awal pagi…

apa yang seronok duniawi pada bulan ramadhan ni? seronok sangat sampaikan yang tak puasa pun tumpang gembira kadangkala terlebey suda dari orang yang puasa…

things to look forward too during ramadhan are the param (or pasar ramadhan) and the ramadhan’s buffet

tapi juckeem tak bagi guna bufet ramadhan kalau takde sijil halal, tukar tajuk jadi bufet buka puasa – abam rasa macam takde maknanya.

malas nak citer pasal bufet ramadhan @ buka puasa…overrated! sapa hilang akal nak makan sampai beratus-ratus (kalau orang banje lain citer – hehehe).

so, citer pasal param…benda ajaib yang berlaku sekali setiap tahun hijrah (tahun masihi kalau nasib baik boleh dapat 2 kali). semua orang gembira tak kisah yang tua mahupun yang muda. makanan dan awek kari begitu abundant sekali sampai rambang mata nak memilih (makanan yer). fenomena param ini biasanya berlaku di tapak pasar malam kawasan setempat dan adakalanya diubah lokasi ke tempat yang lebih luas ekoran pertumbuhan bilangan peniaga yang pesat walaupun takde orang jual ikan segar, sayur-sayuran mahupun ayam proses.

semua orang nak amik kesempatan meniaga kat param, tak cool lah kalau tak meniaga kat param, time ni laa nak dapat untung lebih. lantaran nak menjadi cool, makhluk yang tak pernah nak meniaga pun turut serta. abam tak marah makhluk-makhluk ni nak berniaga, baguslah tu menjana ekonomi bahkan 9 dari 10 pintu rezeki itu datangnya dari berniaga.

tapi, nak meniaga tu buat bebetul laa….ni air gula melaka cam air teh o nipis, nampak seberang…apa barang meniaga cam ni?

Advertisements

5 thoughts on “kisah ramadhan 1431H – siri 6

  1. abam ni marah sangat pasal kuah lompat tikam ni. tapi betullah kan, dah lah susah payah nak cari kuih tu jumpa2 pulak takde kualiti… sabar jerlah..

    abam, ari tu dengar dalam radio pun ada lagi orang komen yang memang ramai awek kari kalau di param TTDI tu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s